Tien boeken heeft Sascha Blase – van Wagtendonk inmiddels op de teller staan, dus de kans is groot dat je al eens in aanraking gekomen bent met één van de ontwerpen van deze getalenteerde ontwerpster. Onder A la Sascha verschijnen de meest prachtige gehaakte kantsjaals, sokken en ook voor amigurumi loopt haar haaknaald warm. Ik bestelde haar nieuwste boek Lappenpoppen Haken a la Sascha, het vierde boek wat Sascha mocht maken over lappen poppen. Dit boek is helemaal in de nieuwe stijl a la Sascha boeken, zoals de recent verschenen Sjaals en Sokken Haken a la Sascha die beide ook hun plekje in mijn boekenkast hebben. Tijd om dit boek eens met jullie door te nemen in een kleine review.

Dit boek is, zoals eerder gezegd, het vierde boek wat Sascha maakte over lappen poppen. De stijl van het boek is echter heel anders dan die van zijn voorgangers en trekt de lijn door die werd neergezet door de boeken Sjaals en Sokken Haken a la Sascha.

Een prachtige moderne vormgeving kun je dus van dit boek verwachten, met mooie matte kleuren en prachtige foto’s. Er zit een getalenteerd team achter dit boek en het past allemaal bij wat Sascha in het boek wil overbrengen. Ik ben enorm fan van de kleurkeuze en de extra touch van het handletteren van de titel en koppen in het boek.

Ik begin met het lezen van het voorwoord en ontdek daarin dat er al zestig (!) verschillende lappen poppen zijn. Sascha schrijft verder dat ze voor dit vierde deel nog wat verrassingen in petto heeft: elk diertje heeft van haar namelijk een bijzondere eigenschap gekregen. Ik vind het mooi om te zien dat Sascha zichzelf hierin blijft uitdagen om van elk ontwerp weer wat moois te maken en ondanks dat ze al veel lappenpoppen bedacht heeft, dat ze zich blijft vernieuwen.

Het hoofdstuk dat volgt neemt je mee in het kiezen van garen en geeft suggesties voor de bijbehorende naalddikte. Ook geeft ze in dit hoofdstuk een tip weg voor het maken van de perfecte lappenpop, waar ik als amigurumist zeker achter sta. Hoofdstuk twee neemt de haaksteken nogmaals door aan de hand van prachtige illustraties en daarin vind je ook gelijk de legenda voor de haakschema’s die verderop in het boek gevonden kunnen worden. Vervolgens geeft Sascha in het derde hoofdstuk nog een aantal tips voor het maken van je volgende lieve vriendje en hoofdstuk vier verdiept zich verder in het haken van het lijf van een lappenpop. Iets waar een beginnende haker of haakster zeker waardevolle informatie uit kan halen. Na het lijf komt natuurlijk het gezicht en deze uitleg vind je in hoofdstuk vijf terug. Het leuke is dat ze het gebruik van veiligheidsogen afwisselt met gehaakte ogen, wat de lappenpop echt een ander karakter meegeeft. Last, but not least, vertelt hoofdstuk zes je precies hoe je je lappenpop dan in elkaar zet, begeleid door duidelijke stap voor stap foto’s.

Als je verder bladert ontdek je dat dit boek 20 patronen bevat: van elk diertje zijn 10 grote en 10 kleine lappenpoppen beschreven. Elk diertje heeft dus een maatje. Mijn oog wordt onder andere getrokken door het mini luipaard! Wat een schatje en wat een leuke technieken zitten daar in verwerkt!

De moeilijkheidsgraad van ieder patroon wordt bij ieder patroon aangegeven en is een fijne mix van wat makkelijkere en wat ingewikkeldere beestjes. Al denk ik dat alle poppen beschreven in dit boek ook voor beginnende hakers heel goed te doen zijn met de hulp van de eerder beschreven hoofdstukken en een beetje geduld.

Nog wat gegevens:

• Auteur: Sascha Blase – van Wagtendonk

• Uitgever: Kosmos