Enorm hard heeft Annemarie (bekend van Annemarie’s Haakblog) het afgelopen jaar gewerkt aan dit boek. Dit boek, uitgegeven door Livres de Louise*, doet mij denken aan Japanse haakboeken: rustig, veel diagrammen en visueel ingesteld. En wie mij een klein beetje kent met mijn voorliefde voor Japan, zal begrijpen dat het daarom gelijk begon te kriebelen dit boek open te slaan… maar dan net even anders. Aangezien in Japan boeken van rechts naar links gelezen worden, zijn Elsa** en ik achterin begonnen!

Achteraan beginnen is in dit geval geen straf, want ik ontdekte hierdoor gelijk waar de haakpatronen verstopt zijn. Namelijk op een apart vel wat uitneembaar is. Als je het uitvouwt ontdek je gelijk één van de sterke punten van dit boek: Hij is tweetalig. Nederlands en US Engels is de voertaal van de patronen. Handig als je een Nederlander bent die zichzelf met Engelse patronen hebt leren haken bijvoorbeeld 😉

Daarna komen we het dankwoord en ‘THE ALTERNATIVE YARNLIST’ tegen. Annemarie maakt het je zo makkelijker om met jouw favoriete garen te werken. Voor het gebruikte garen in het boek zijn namelijk vier alternatieven opgenomen. Super fijn is dat!

Langzamerhand vinden we de weg naar voren. Het boek is enorm visueel. Mooie rustige afbeeldingen, prachtige schema’s, een rustige kleurstelling. Bloemen! En zelfs twee enorm schattige amigurumi komen we tegen.

Ondanks dat Annemarie niet bang is voor een beetje kleur, vind ik dat het boek door de vormgeving toch heel rustig oogt. Ik denk dat deze balans heel sterk is, waardoor het boek voor mijn gevoel heel uitnodigend is en niet afschrikt. Ook hou ik zelf enorm veel van bloemen, dus ik vind het zelf een heel leuk thema.

Diversiteit? Ja zeker! Dit boek heeft van alles wat. Zoals ik al zei kwam ik al twee amigurumi tegen. Ook bevat het boek onder andere kussens, een deken, een gehaakte ketting en een tas.

De schema’s in het boek zijn niet alleen bedoeld om de patronen te verduidelijken, ik vind ze een illustratie op zich. Daarnaast nodigen ze me uit om mijn eigen fantasie te gebruiken en in plaats van een kussen misschien wel een vestje te haken 😉 Inspiratie genoeg! Op de foto heb ik Elsa even op het schema laten zitten, want dit boek is veel te mooi om niet zelf door te bladeren.

Mijn favoriete projecten zijn de ‘Burst of Bloom Blanket’ en het ‘Daffodil Pillow’. Die eerste siert de cover van het boek en heeft de eer het eerste project te zijn wat voor dit boek gecreëerd is.

Vooraan in het boek vinden we ‘Before you begin’, met handige tips om te zorgen dat je haakwerk nog mooier wordt en een lijst met gebruikte symbolen en steken en afsluitend (voor deze review) vinden we het voorwoord, waarin je leest hoeveel liefde in dit boek verwerkt zit. En ook de tip om de kleuren te kiezen waar jij vrolijk van wordt, zodat je iets maakt wat helemaal bij jou past. Een heerlijke tip om mee aan de slag te gaan…

Nog wat gegevens:

• Auteur: Annemarie Bentem

• Uitgever: Livres de Louise (Freubelweb)